Reportaže, komentari i rasprava
opinioiuris
Što je Opinio Iuris?
Spin off blogs
Ockhamova britva
Logika i argumentacija
Opinioiuris RSS Feed
Klikni za RSS feed ovog bloga
Što je RSS?
SENSE Tribunal
Nema zapisa.
IWPR Tribunal update
Nema zapisa.
ASIL Insights News
Nema zapisa.
Ius Cogens - C&T
Nema zapisa.
New York Times
Nema zapisa.
EinNews Croatia
Nema zapisa.
Featured book


Zahtjevanje odgovornosti za povredu ljudskih prava danas je glasnije nego ikad. Ova knjiga istražuje trenutni razvoj u progonu povreda ljudskih prava na nacionalnoj i međunarodnoj razini. Stručnjaci iz nekoliko zemalja raspravljaju relevantne teme, opisuju praksu i analiziraju probleme u ovoj novoj grani prava. Čitatelju nude uravnoteženu sliku pokušaja u svijetu da se glavni odgovorni poput Pinocheta ili Rumsfelda i oni manje poznati privedu pravdi.



Networks
Blog statistics

korisnika online
Brojač posjeta
102611
Test
Nema zapisa.
Blog
četvrtak, rujan 24, 2009

UN-ova komisija za istraživanje činjenica u Gazi predvođena bivšim tužiteljem Tribunala za bivšu Jugoslaviju (ICTY) Justice Richard Goldstoneom predložila je Vijeću sigurnosti da uputi slučaj kršenja međunarodnog prava u izraelskoj ofenzivi na Gazu iz 2008/09 stalnom Međunarodnom kaznenom sudu (ICC). Izvještaj sugerira da ukoliko u roku od šest mjeseci Izrael sam ne pokrene neovisne istrage u skladu s međunarodnim standardima, Vijeće sigurnosti treba uputiti slučaj na sud. Stalni međunarodni kazneni sud slučajeve može preuzimati samo ako su države "unable or unwilling" (nisu u mogućnosti ili ne žele) procesuirati ratne zločine, a jedan od načina pokretanja postupka je upućivanje slučaja od strane Vijeća sigurnosti. Makar je komisija istraživala podjednako izraelske snage i Hamas, Izrael je taj koji sada ima šest mjeseci da tom vijeću dokaže da je spreman primjenjivati međunarodno pravo i da provodi ozbiljne postupke za ratne zločine.

Goldstoneova Fact Finding Mission je dobila mandat istražiti sve povrede međunarodnog humanitarnog (naziv za pravo proizašlo iz Ženevskih konvencija) prava koje su se moguće dogodile u bilo kojem trenutku, a u kontekstu vojnih operacija koje je Izrael proveo u Gazi od 27. prosinca 2008. do 18. siječnja 2009. u kojima je poginulo oko 1300 Palestinaca. Istraga nije bila ograničena na period izvođenja operacije nego je obuhvatila i period prije i nakon operacije odnosno one događaje koji su povezani s vojnom ofenzivom. Isto tako, obuhvaćeni su svi događaji odnosno ponašanje izraelskih snaga i Hamasa. Goldstone i prijatelji predgledali su preko 10 tisuća stranica dokumenata, više od 1000 fotografija i intervjuirali skoro 200 osoba. Zaključili su da postoje "snažni dokazi" za utvrđivanje "brojnih ozbiljnih povreda međunarodnog prava" od strane IDF-a (Israel Defence Force / Izraelske obrambene snage) od kojih su neke ratni zločini, a neke zločini protiv čovječnosti. Među njima se nalazi bombardiranje džamije u kojoj je nekoliko stotina ljudi održavalo vjerski obred i granatiranje blizine škole UN-a. Oba incidenta su rezultirali civilnim žrtvama i povredama.

Potaknuto izvještajima raznih nevladinih organizacija, u proljeće ove godine Vijeće za ljudska prava UN-a osnovalo je Fact Finding Mission i povjerilo ga Richardu Goldstoneu. Osnivanje je bilo rezultat daljnjih napora međunarodne zajednice da povrede ljudskih prava u poslijednjem oružanom sukobu između Izraela i Palestine ne ostanu nekažnjene i da se odgovorni za zločine procesuiraju. Međunarodno pravo nalaže svakoj državi da istažuje i progoni teške povrede ratnog prava koje čine organi ili osobe koje djeluju u njeno ime, ali nekim državama međunarodni pritisak, kojeg je Goldstoneova komisija dio, ključan je za pokretanje dokidanja nekažnjivosti za ratne zločine. Prema objavljenim rezultatima, čini se da bi rad komisije mogao biti značajan korak prema pravdi za žrtve na obje strane oružanog sukoba.

Komisija je predložila da:

...nakon primanja izvještaja komisije Vijeće sigurnosti razmotri situaciju i da, ukoliko u roku od šest mjeseci od dana donošenja rezolucije po članku 40. nema neovisnih istraga izraelskih vlasti provođenih u dobroj volji i koje su u skladu s međunarodnim standardima, temeljem Glave VII Povelje UN-a uputi situaciju u Gazi tužitelju Međunarodnog kaznenog suda u skladu s člankom 13(b) Statuta Međunarodnog kaznenog suda.

Konačni korak morat će učiniti Vijeće sigurnosti kojem se preporuča da slučaj pokrene na Međunarodnom kaznenom sudu. Temeljem statuta suda, makar sud nije organ UN-a nego "zajednica dobrovoljnih članica" (među njima nisu ni Izrael ni SAD), Vijeću sigurnosti, kao organu UN-a zaduženom za mir i sigurnost, dana je mogućnost upućivanja slučajeva na sud koje je sud obvezan istražiti. Upućivanje se promatra kao jedna od mjera za očuvanje mira i sigurnosti (Glava VII Povelje UN-a). U ovom slučaju to je i jedini način pokretanja slučaja Gaze pred ICC-em jer Izrael (kao i SAD) nije članica suda koji osim ove nadležnosti preko VS-a nema drugu "prisilnu" jurisdikciju nad državama nečlanicama. No Vijeće sigurnosti osim upućivanja ima mogućnost i suspendirati slučaj na godinu dana ako je to nužno za očuvanje mira i sigurnosti. Ovaj odnos poluovisnosti sudskog o političkom organu temelj je čestih kritika i u slučaju sukoba u Gazi odmah rezultira pitanjem kako će se postaviti Amerika.

Svjestan "posebnog" odnosa Izraela i SAD-a, Human Rights Watch je javno pozvao SAD da ne stane na put preporučenog postupka koji bi po prvi put adresirao ponašanje i Izraela i Hamasa. Na veliko zadovoljstvo međunarodnopravne zajednice, najveća prepreka američkom poštivanju međunarodnog prava - George W. Bush - završio je svoj mandat i Obamina adminstracija je proglasila nove principe zaštite ljudskih prava i poštovanja međunarodnopravnog poretka. Stoga je moguće da će Washington ovog puta čak i podraviti preporuke Goldstoneove komisije ili potaknuti ozbiljne istrage i progon ratnih zločina u Izraelu koje će otkloniti potrebu za intervencijom ICC-a. Komisija je predložila i osnivanje ekspertnih timova za praćenje bilo kakvih domaćih istraga no izjave američke predstavnice u UN-u nisu obećavajuće.

U javnost pušten izvještaj Goldstoneove komisije daje dovoljno razloga za pozdravljanje preporuka komisije i pokretanje ozbiljne istrage, od strane bilo kojeg pravosudnog aparata. Izvještaj sadržava 575 stranica i analizira mnoge slučajeve uključujući namjerna ubojstva, napade na civilne objekte, nediskriminatorno granatiranje, upotrebu ljudskih štitova i kolektivno kažnjavanje usmjereno protiv civilnog stanovništva Gaze.

Za slučaj korištenja fosforne municije, koji su mediji eksploatirali, izvještaj zaključuje da nije suprotan međunarodnom pravu ali jest "zabrinjavajuć". Uništavanje palestinskih domova, tvornica, škola, bolnica i druge infrastrukture ocijenjeno je u izvješću kao neopravdano temeljem međunarodnog prava koje propisuje proporcionalnost uništavanja i vojnog cilja. Kada uništavanje ne služi ostvarenju vojnog cilja ono je neproporcionalno. Izrael je svrhu operacije u Gazi definirao kao "zaustavljanje raketnih napada", a uništavanje bolnica i domova ne sprečava raketne napade osim ako postoje dokazi da su upravo bolnice ili domovi korišteni za ispaljivanje raketa (što ih onda pretvara u legalnu vojnu metu). I tada uništavanje mora biti proporcionalno odnosno selektivno pa se zbog jedne kuće iz koje se ispaljuju rakete ne može sravniti sa zemljom čitavo naselje.

Goldstoneova komisija je osim Izraelaca optužila i palestinske oružane snage Hamas da su ispaljivanjem raketa i granata iz pojasa Gaze u Izrael počinili zločine protiv čovječnosti jer je nedvojbeno da je su raketni napadi nenavođenim oružjem bili usmjereni da izazovu civilne žrtve i oštećenja civilne infrastrukture. Palestinske vlasti su izdale deklaraciju kojom prihvaćaju nadležnost Međunarodnog kaznenog suda za zločine. S druge strane, izraelska vlada nije surađivala s Goldstoneovom komisijom i odbila je članovima njegovog tima izdati vize pa su istraživački intervjui bili obavljani u Ženevi umjesto u Izraelu. Izraelske vlasti ocijenile su komisiju "jednostanom" i "neuravnoteženom", a ministarstvo vanjskih poslova je rezultate "odbacilo" dodavši da Izrael provodi vlastite istrage. Neki su išli toliko daleko da su tvrdili da izvještaj potiče terorizam".

Izrael je posebno šokiran nalazima komisije. Goldstone je naime poznati pro-izraelac i u židovskoj zajednici aktivno involviran heroj borbe za ljudska prava. Član je Hebrejskog sveučilišta u Jeruzalemu i predsjednik židovske organizacije za trening i obrazovanje zvane ORT. Neki kritičari izvještaja tvrde da je Goldstone imenovan kao polica osiguranja protiv optužbi za antisemitizam - ako je to točno, upalilo je jer takve optužbe se nisu pojavile. Čak i da nije Židov, bilo bi ih teško usmjeriti prema Goldstoneu koji je u blistavoj karijeri kao sudac u Južnoj Africi predsjedavao pravnom pokapanju apartheida, a kao tužitelj Međunarodnog kaznenog tribunala za bivšu Jugoslaviju podignuo prvu optužnicu protiv Karadžića i Mladića (PDF) odmah u srpnju, nekoliko tjedana nakon genocida u Srebrenici.

Sudeći prema potpori relevantnih međunarodnih organizacija i novoj klimi koja vlada međunarodnim pravom, svojoj karijeri Goldstone bi mogao dodati i važan pomak u primjeni međunarodne pravde i na države koje nisu, poput balkanskih ili afričkih, ranjive na međunarodni pritisak već imaju moćne zaštitnike. Goldstoneova inicijativa ipak ovisi o stavu američke administracije koju danas čine demokrati, isti oni koji su ga nominirali na Tribunal za bivšu Jugoslaviju kao prvog tužitelja tada suda u nastajanju, osnovanog po Glavi VII Povelje UN-a, koji je značajno doprinjeo dokidanju nekažnjivosti za ratne zločine u bivšoj Jugoslaviji.

opinioiuris @ 01:08 |Komentiraj | Komentari: 0
 
Index.hr
Nema zapisa.